-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18492 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در كجا و چه وقت بعضي از ائمه و بزرگان وصيت نسبت به امام علي ( ع ) را يادآور شده , و چه موقع به آن احتجاج نموده اند ؟
اميرمومنان علي (ع ) خود , مساله وصيت را در منبر , مورد بحث قرارداده . - ما قبلا عين سخن آن حضرت را برايتان آورديم (1)از طرفي , هر كس حديث يوم الدار را نقل كرده , آن را به علي (ع ) اسنادداده و از او نقل كرده است . ما سابقا آن را آورديم كه با صراحت وصايت و خلافت آن حضرت را بيان مي داشت (2) . علاوه , سيد جوانان اهل بهشت امام حسن مجتبي (ع ) پس از شهادت اميرمومنان علي (ع ) , در آن سـخنراني پر ارزش خود , به اين حقيقت اشاره كرده فرمود : من فرزند پيامبرم , فرزند وصـي او هـسـتـم (3) امام صادق (ع ) فرموده است : علي , پيش از بعثت , همراه رسول خدا (ص )بـود , نـور رسـالـت را مي ديد و صداي فرشته را مي شنيد ( امام اضافه نموده كه : )پيامبر (ص ) بـه آنـحـضرت فرموده است : اگر نه اين بود كه من خاتم پيامبرانم ,تو در نبوت شريك من بودي , و حال اگر پيامبر نيستي , وصي پيامبر و وارث اوهستي . (4) اين معني از همه اهلبيت (ع ) بطور تواتر رسيده است . ايـن , از ضـروريـات است , هم نزد ائمه اهلبيت (ع ) , و هم نزد دوستانشان , از عصرصحابه تا 000 امروز . سـلـمان فارسي نقل مي كند : پيامبر (ص ) همواره مي فرمود : وصي و مركزاسرارم , و بهترين كسي كه پس از خود باقي مي گذارم كه وعده هايم را منجز مي سازد وبدهكاريهايم را اداء مي نمايد علي بن ابيطالب است (5) . ابوايوب انصاري نقل كرده كه شنيدم رسول خدا (ص ) به فاطمه (ع ) فرمود : آيا خبر نداري كه خداوند توجهي به ساكنان زمين فرموده , از ميان آنها پدرت راانتخاب كرد و او را پيامبر قرار داد , سپس بار دوم به آنها توجه كرد همسرت رابرگزيد , و به من وحي فرمود , آنگاه من او را همسر تو قرار دادم و وصي خويش انتخاب كردم . (6) بـريده اسلمي نقل نموده كه از پيامبر (ص ) شنيدم مي فرمود : هر پيامبري وصي و وارثي دارد , وصي و وارث من علي بن ابيطالب است (7) . جـابر بن يزيد جعفي هرگاه از امام باقر (ع ) حديثي نقل مي كرد , مي گفت :اين حديث را وصي اوصياء برايم فرمود ( حدثني وصي الاوصياء ) (8) . ام الـخـيـر دخـتـر حريش بارقي - در آن خطبه و سخنراني پر طنينش كه در ميدان صفين كوفيان را به نبرد با معاويه تشويق مي كرد , - از جمله سخنانش اين بود : هلموا - رحمكم اللّه - الـي الامـام العادل الوصي الوفي و الصديق الاكبر 000 ( خداي شما را رحمت كند به سوي امام عادل , وصي وفادار و صديق اكبر بشتابيد (9) ) . اين قسمتي بود از آنچه گذشتگان در خطبه ها و احاديث خود درباره وصايت گفته اند . كسي كه در شرح حال گذشتگان تتبع كند , متوجه مي شود كه وصي را فقط به اميرمومنان عـلـي ( عـليه السلام ) مي گفته اند , درست همچون اسمي كه براي شخص معيني قرارداده شده است . حتي مولف كتاب تاج العروس ( كتاب لغت معروف به زبان عربي )در ماده وصي مي نويسد : وصـي - چـون غـنـي - لـقب علي ( رضي اللّه عنه )مي باشد (10)اما اشعاري كه رسيده و در آنها مساله وصايت را مطرح ساخته اند , به اندازه اي است كه قابل احصاء نيست . به كتب مربوط به آن مراجعه نماييد (11) .

المراجعات / ترجمه محمد جعفر امامي ( حق جو و حق شناس )
موسوي عاملي - سيد شرف الدين 1 - رجـوع كنيد به نهج البلاغه , خطبه 2 ج 1 ص 32 ط مصر و شرح نهج البلاغه ( ابن ابي الحديد ) ج 1 ص 138-139 ط مصر با تحقيق محمد ابوالفضل . - رجوع كنيد به نهج البلاغه , خطبه 87 ج 1 ص 151 ط مصر و شرح نهج البلاغه ( ابن ابي الحديد )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.